أحمد السقا: الشغف الفني لم يمت يوماً لدي و«يعيش المعلم ويتعلم» 

الفنان أحمد السقا
الفنان أحمد السقا

قال الفنان أحمد السقا الحائز على جائزة الانجاز الابداعي على هامش جوائز فعاليات مهرجان الجونة السينمائي في دورته الخامسة  أنها لها أهمية خاصة بالنسبة له لأنه كما جرت العادة أن يحصل الفنان على تكريم أو جائزة عن مشاوره الفني في كبره أو بعد وفاته، حيث يتم تكريمه.

وتابع الفنان أحمد السقا في لقاء خلال برنامج "كلمة أخيرة " على شاشة " ON" قائلاً:  لكن عندما يأتي التكريم في عمر صغيرة  يشعر الانسان  بالمسؤولية وكأني متخرج من الاكاديمية للتو ..  وبيخلي "أمبير" العداد يرجع من الزيرو لنفكر ماذا سنفعل في المستقبل ؟ صحيح مرحلة صعبة لكنها ممتعة في ذات الوقت.

  وضرب السقا مثلاً قائلاً: "صعوبتها في سهولتها والعكس".

 وكشف السقا أن الشغف الفني لم يمت يوماً في مسيرته الفنية قائلاً : اقسم بالله لما ببقى نازل أعمل دور مهم وأنا حابه أول يوم  وفي ساعة أول لحظة تصوير بتبقى رجلي بتخبط في بعضها وكأنها أول مرة وببقي برتعش وإيدي مهتزة .. عشان كده لسه لحد دلوقتي حاسس أني تلميذ  بفضل متوتر لحد مايحصل التدفق الفني

وأوضح أنه بعد كل هذه السنوات لازال حريصاً على مذاكرة ودراسة الادوار وكأنها أول مرة قائلاً: "يعيش المعلم ويتعلم" طول الوقت لسه بذاكر الشخصية ودي بتبقى اكتر فترة ذهنية مرهقة وأنا بلم تفاصيل كل شخصية بعملها ببقى عاوز أعرف بيضحك إزاي وبياكل إزاي عشان أكون كيان قبل خوض الدور بشخصيتها لازم اتفرج عليها الأول في خيالي لحد ما تقمصها وعفريتها يلبسني.